Plaustas „Spurga“ per dvi valandas

Dar pavasarį pasigaminome paprastą laivelį. Revoliucinį – lengvą, greitai pagaminamą, daugiavietį ir itin stabilų. Skaitytojams siūlome susipažinti su tokio laivo, kurį pavadinome „Spurga“, statybos ypatumais.

Šį kartą nenaudosime įprastinių medžiagų tokių kaip rąstai, buteliai ar statinės. Užteks keleto pagalių, daug eglišakių, keliolikos metrų virvės ir tento.

Laivo veikimo principas yra toks, kad vandeniui nepralaidus audinys apie karkasą suformuojamas tokiu būdu, kad sudarytu kuo didesnį tūrį ir tą formą išlaikytų.

Tokio laivo statyba pradedama nuo 16 tvirtų pagalių, tvirtų tiek, kad juos galima būtų įsmeigti į žemę, ir jie ten gan tvirtai laikytųsi. Pagaliai turėtų būti apie 70cm ilgio ir panašiai 3 pirštų storio. Aštuoni pagaliukai smeigiami į žemę apskritimu. Kiti aštuoni – apskritimo išorėje arba viduje apie 20cm atstumu nuo pirmųjų. Nors šie pagaliai bus tik pagalbinė priemonė formuojant laivą, gali kilti klausimas, kokiu atstumu vieną nuo kito ar kokiu spinduliu smeigti? Taigi, tarp didesnio ir mažesniojo apskritimo bus pinami eglišakiai. Todėl reikėtų įvertinti tento dydį, norimą plausto dydį, keleivių skaičių. Kaip tai įvertinti, paaiškinsime toliau šiame straipsnyje. Iš esmės šių 16 kuolų susmaigstymas nulems plausto gabaritus.

Taip atrodo procesas – tarp pagalių pinami eglišakiai. Toks laivelis sveria nemažai, bet gerokai mažiau už rastinį plaustą. Svoris priklauso nuo dydžio ir svyruoja tarp 75-150kg. Tai svarbu, norint žinoti kiek eglišakių reikės. Vienas kubas tūrio išstumia 1000 litrų arba vieną toną vandens. Žinant keleivių skaičių, galima sužinoti, kiek reikės keliamos galios. Pvz., gaminant dvivietę „Spurgą“.  Du žmonės su kuprinėmis svers apie 200kg, papildomai 100kg svers pats plaustas. Rezultatą dar reiktų padauginti mažiausiai iš dviejų tam, kad nebūtume neutralaus plūdrumo objektas ir „Spurga“ galėtų atremti bangas, keleivių judėjimą bei būtų stabili. Taigi, 600 kg keliamosios galios pasiekti reikės mažiausiai 0,6 kubinio metro eglišakių. Žinoma, tai yra tik sausa teorija. Statant tokį plaustą (tai darėme jau ne kartą) vadovaujamės paprasta logika – eglišakių dėti tiek, kad tilptų į turimą tentą, o žmonių sodinti tiek, kiek yra nuotaikos. „Spurga’ yra stabilus laivas ir turi daug keliamos galios, todėl labai daug galvoti nereikia. Iš 2 m x 3 m dydžio tento išeina dvivietis laivas, iš 4 m x 6 m – trivietis.

Toliau viskas labai paprasta. Baigus su eglišakiais, visą šitą „baronką“ reikia aprišti ar apvynioti virve, ratu aplinkui eglišakius. Tuomet ištraukti pačioje pradžioje susmeigtus kuolus. Į skylę viduryje reikia supinti tinkliuką iš pagalių. Ten reikės susidėti kuprines ir ant jų sėdėti.

Taip atsitiko, kad turėjome du tentus, dėl saugumo panaudojome juos abu (dvigubas sluoksnis), nors tai ir nėra būtina. Tentus įsigijome „Senukuose“, atsargiai elgiantis, jie užtektinai tvirti, kad pavyktu jų nesuplėšyti plaukiant ar statybos metu. Žinoma, jie stipriai apsidrasko, apiplyšta, bet mes jų ir nesaugome – panaudoję išmetame. Nuotraukose matomos išvykos metu tentus vėliau dar naudojome pasislėpti nuo lietaus ir uždengėme jais laužą kai lijo. Beje, lyjant lietui virš laužo kabinti tentą ir atsargiai kūrenti ugnį yra labai efektyvu. Aišku, su geru ir brangiu tentu geriau taip nedaryti. Malkos spragsi, i orą išlekia viena kita žiežirba ir pradegina skyles. Bet čia jau nukrypome nuo temos. Tęsiant apie statybą, iš eglišakių supintą karkasą paprasčiausia yra užversti ant tento. Reikia atkelti vieną „Spurgos“ pusę ir po ja pakišti šiek tiek tento. Tada paimti už kitos spurgos pusės ir perversti ant tento. Vuolia – rišame kaip nuotraukoje ir plaukiame.

Bestatant susirinko gaujelė žiurovų.

Dar apie irklą. Reikės maždaug 150 cm pagalio, kuris nuo maždaug 110 cm išsišakoja į dvi dalis. Tą išsišakojimą aprišame virve, jei reikia suspaudžiame, kad gautųsi kažkas panašaus į irklo formą. Tarp surištos virvės kišame eglišakių. Tikrai labai geras ir paprastas irklas. Esant tinkamoje vietovėje, kur netrūksta žaliavos, vienvietę „Spurgą“ galima pastatyti per valandą. Pasidaryti dvivietę ar trivietę šiek tiek ilgiau.

Ir prašome būti supratingais – nenukapokite visko nuo vienos eglės.  Pasirinkite vietą, kurioje eglių netrūksta. Nuo kiekvienos eglės nukapokite po keletą apatinių šakų. Šitaip nepridarysite žalos gamtai.
Vietoje eglišakių galima naudoti ir įvairius kitus daiktus, esmė, kad tentas išlaikytų formą taip sudarydamas keliamąją galią.

Facebook Twitter

Kategorijos: Bushcraft, Pasidaryk pats | Žymos: , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


*